Sunday 16 October 2011

Tukang Potong Rumput di Lebuhraya

Kronologi Kejadian

  1. Sebuah kereta dua pintu berwarna hitam dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang sedang dipandu pada kelajuan 160 km/j di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran kawasan Bukit Gantang.
  2. Pemandu kemudian melalui kawasan selekoh di lorong kanan pada kelajuan sama sebelum menyedari dua orang pemotong rumput hendak melintas di kawasan selekoh lebuhraya sama.
  3. Terdapat sebuah van bergerak perlahan di lorong kiri dan pemandu kereta tidak ada ruang untuk menukar lorong dan terpaksa membuat brek kecemasan.
  4. Keadaan jalan yang kering, tayar kereta baru ditukar dan sistem brek anti-terkunci (ABS) yang diaktifkan membantu pemandu kereta tersebut mengurangkan kelajuan kepada 60 km/j dalam masa yang singkat dan berjaya mengelak tukang rumput dan van di sebelah kiri dari dilanggar.
  5. Pemandu kereta, van dan dua orang tukang rumput yang hendak melintas tidak mengalami sebarang kemalangan.

Pengajaran

  1. Walaupun masih agak bahaya untuk memberhentikan kenderaan walaupun dari kelajuan 110 km/j dalam situasi yang sama, tetapi dengan memandu mengikut had laju masih dapat mengurangkan risiko kemalangan. Pandu dengan cermat dan berhati-hati.
  2. Tukang rumput sepatutnya tidak memilih untuk melintasi lebuhraya di kawasan selekoh, walhal tidak dibenarkan sama sekali untuk melintas di lebuhraya!

No comments: