Wednesday 12 August 2015

Jurnal Pertanian PT14198 : Bahagian 11 (Kereta Sorong dan Sekup)

Hari ini saya menambah lagi dua peralatan ke dalam simpanan kami, kereta sorong dan sekup. Dua alat ini sangat membantu saya untuk kerja-kerja membawa tanah baja dari luar rumah ke kawasan tapak batas.

Saya membeli alat-alat ini di kedai barangan hardware berdekatan rumah kami. Kereta sorong yang dibeli mempunyai bucket yang dibuat daripada plastik. Bucket plastik ini lebih tahan lama, tidak berkarat dan tidak reput seperti bucket besi. Kereta sorong ini berharga RM 115.00 setelah tawar-menawar. Manakala sekup pula dari jenis biasa berhulu kayu dibeli dengan harga RM 8.00. Jadi kesemuanya berjumlah RM 123.00.


Kereta sorong dan sekup


Selepas membeli-belah di kedai hardware tersebut, saya terus menyambung kerja-kerja mengisi tanah. Dengan adanya kereta sorong, kerja-kerja memindahkan tanah dapat dibuat dengan lebih pantas.

Namun begitu, langit tidak selalunya cerah. Baru dua kali perjalanan memindahkan tanah, hujan mulai turun pada puku 6:30 petang. Oleh itu, saya telah menghentikan kerja-kerja mengisi tanah dan akan menyambung kembali kerja pada keesokan harinya.

Harap-harap cuaca baik esok petang.


Ada sedikit kemajuan

No comments: