Sunday 2 August 2015

Jurnal Pertanian PT14198 : Bahagian 3 (Cangkul)

Setelah membuat sempadan menggunakan cangkul kecil semalam dan juga melalui kepayahan mencangkul di tanah yang keras dan berbatu, saya sedar saya memerlukan cangkul besar.

Jadi, dalam perjalanan ke tempat kerja saya singgah di kedai hardware di Kampung Nyiur, Paka. Saya telah membeli cangkul dengan harga RM 30.00.

Pada waktu petang selepas waktu kerja, saya mula mencangkul. Sememangnya bukan mudah untuk mencangkul walaupun kawasan yang dicangkul hanyalah seluas 3.33 meter persegi, tetapi dek kerana tanah yang keras dan berbatu menyukarkan kerja-kerja mencangkul.

Setelah mencangkul selama 2 jam (dan juga masa rehat yang tak terkira) hanya lebih kurang 15% sahaja siap. Saya berhenti mencangkul untuk hari ini dan bersambung keesokan harinya.

Masih banyak yang perlu dicangkul

No comments: