Tuesday 17 January 2012

Liburan di Bandung 2012 : Hari Kedua

#Maaf kerana lambat mengemaskini sambungan lawatan saya ke Bandung. Terlalu sibuk dengan tuntutan tugas.

Pada hari kedua saya bangun pada pukul 5:30 pagi waktu Indonesia Barat (WIB). Tetapi keadaan di luar terang benderang seperti pukul 7:00 pagi di Malaysia.

 Arca lagenda bola sepak Indonesia


Bas pariwisata (persiaran) yang menjadi pengangkutan kami sepanjang lawatan telah lama menunggu di perkarangan hotel.

Bas sudah sedia menunggu


Pada hari ini kami bergerak ke arah utara menuju ke Taman Wisata Alam Tangkuban Perahu yang merupakan sebuah kawasan kawah gunung berapi di daerah Ciater. Perjalanan mengambil masa kira-kira sejam walaupun hanya terletak lebih kurang 25 km dari hotel kami kerana jalan sesak dan mendaki gunung.

Kawasan bandar yang sesak


Nissan Juke baru, tak pernah nampak lagi di Malaysia setakat ini


Populasi padat!



MRR2 versi Bandung?


Bas kami berhenti di kawasan kaki gunung. Kami dikehendaki menaiki van untuk ke puncak gunung. Kosnya pula adalah Rp 15000. Van mengambil masa 15 minit untuk sampai ke puncak gunung.

Emak dan ayah terus membeli-belah di kaki gunung


Perjalanan ke Tangkuban Perahu menaiki van


Kawah gunung berapi


Seperti di kawasan pergunungan yang lain, hawa sejuk amat terasa bila berada di puncak gunung berapi yang masih aktif. Dalam keadaan biasa, kawah gunung berapi di Tangkuban Perahu hanya mengeluarkan wap dan sulfur.

Pahlawan berkuda tanah tinggi


Bersama emak di puncak gunung


Rombongan kami


Pengunjung juga berpeluang membeli cenderamata di kawasan pasar di sekitar kawasan gunung. Belerang juga banyak terdapat dipercayai diambil dari kawasan gunung berapi ini sendiri.

  Bersama ahli rombongan yang tidak pernah gagal membeli-belah di setiap perhentian kami


 Kawasan pasar menjual cenderamata


 Makanan bergoreng yang dijual di kawasan pergunungan


 Bersama ayah di Tangkuban Perahu


 Lesung turut dijual sebagai cenderahati


Di kawasan kawah gunung berapi


Selepas tamat lawatan, kami makan tengahari dengan hidangan Sunda ketika menuruni Jalan Tangkuban Perahu. Antara hidangan yang menarik ialah ikan kaloi goreng, ikan yang biasanya dijadikan ikan hiasan di Malaysia. Pada saya, rasanya pula lebih kurang sama seperti ikan air tawar yang lain.

 Bersamo uwan den yang vogue!


 Cubaan menyelenggara kereta POLRI


 Ikan kaloi goreng @ gurame


 Sup bening, manis rasanya - tak sedap! 


Selepas mengisi perut, kami menuju ke Cihampelas untuk membeli-belah. Hujan mula turun namun tidak melunturkan semangat makcik-makcik yang menyertai rombongan ini untuk membeli-belah. Keadaan di Cihampelas agak sesak dan jalan basah menyukarkan saya untuk berjalan di kawasan ini. Hajat saya ingin membeli baju batik tetapi hampa apabila rekaan yang dikehandaki tidak mempunyai saiz yang padan dengan ukuran badan saya.

Replika senapang


Toyol yang idak pandai mencuri, tetapi menjadi halwa tekak


Tetapi saya tidak pulang dengan tangan kosong apabila saya membeli sepasang jaket kulit yang dijual oleh penjaja yang datang ke bas kami. Harganya pula Rp 150000, amat berbaloi dengan kualiti buatan dan bahan yang digunakan.

Banyak terdapat di sekitar Bandung, bagaimanakah rasanya?


Menjelang malam, hujan masih turun membasahi bumi Bandung. Kami menuju ke sebuah restoran masakan Padang untuk makan malam. Saya mengambil peluang memesan sate Padang yang banyak dijual di sekitar kota Bandung. Tetapi bagi saya, rasa sate Padang tidaklah sesedap sate yang saya biasa makan di Malaysia. Rasanya masin, tidak kena dengan selera saya.

 Hidangan Padang sekali lagi


 Sate Padang, tidaklah sesedap yang disangka


Selepas makan saya sempat ke kedai menjual kad prabayar untuk mengisi semula baki nombor telefon bimbit saya di Indonesia bernilai Rp 20000. Selepas itu kami terus balik ke hotel dan berehat.

bersambung lagi...

No comments: